Eyeclinic, natuurwonderen, mahout cursus&finale NE - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Leonie Bourgondiën - WaarBenJij.nu Eyeclinic, natuurwonderen, mahout cursus&finale NE - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Leonie Bourgondiën - WaarBenJij.nu

Eyeclinic, natuurwonderen, mahout cursus&finale NE

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leonie

16 Juli 2010 | Laos, Luang Prabang

De rit naar Luang Prabang was om maar meteen met de deur in huis te vallen een hel!! Al snel zaten we diep in het centrale Laos, dat hebben we ook gemerkt. Gezien de bergen en de manier van rijden van de Aziaten kwam ik misselijk en draaierig uit de bus bij de eerste stop.
Op weg naar de eindbestemming had ik maar besloten om mijn hoofd maar uit het raam te houden, in de hoop dat dat wat zou werken. Een erg interessante rit, wel leuk want toen ook een nederlandse vrouw Barbera ontmoet waarmee we de tijd in Luang Prabang hebben doorgebracht.

Bij aankomst gingen we direct naar de lokale apotheek, is eigenlijk een winkeltje met medicijnen. Hier heb je geen voorschrift nodig dus je kunt alles (werkelijk alles!) gewoon kopen. De reden dat we ernaar toe moesten was dat Rob een ontstoken oog kreeg en wat druppels nodig had. Bij thuiskomst ging hij direct naar bed en ben ik nog wat met Barbera blijven praten in ons hotel. Die avond hebben we ons flink laten verwennen bij de Elephant, dat hier een stinkduur restaurant is met de lekkerste carpaccio's ever! Jammm

De dag erop werd Rob wakker met enorm rode ogen dus wop naar de eyeclinic. Aangekomen liepen er kinderen rond met ooglapjes en was er een kamer waar wat mensen lagen, sommigen met infuus (!?). Het onderzoek duurde niet lang, we gingen al snel de deur uit met een antibiotica kuurtje voor Rob en voor mij wat druppels gezien ik ook al wat voelde komen. Die dag niets meer gedaan wederom in bed gelegen, gezien rob niets anders kon dan liggen en zijn ogen dicht houden. Die avond was het dan zo ver; de World Cup Final. Van te voren hadden we nog met Barbera bij een straattentje wat gegeten waar je voor 0.80 je bordje vol kunt scheppen met heel lekker vers eten. Tevens wat oranje shirtjes gekocht en natuurlijk ook voor Rob.

De final begon om half 2 dus nog even een powernapje van te voren gedaan en op naar de kroeg. Daar aangekomen barstte het van de nederlanders, het leek wel alsof ik gewoon in Utrecht zat. Helaas een slecht einde en een wedstrijd vol te veel gele kaarten. Na de wedstrijd zijn we nog blijven hangen met wat nederlanders en toen dachten we om half 6, waarom gaan we niet naar de morning market?
Waarom is dat nou zo speciaal? Tussen 5 en 6 uur komen enorme rijen monniken, kinder generatie, langs de straat waarbij ze in hun metalen pan eten krijgen van de locals. Dit is een erg traditionele ronde. Wat mooie foto's gemaakt en toen richting bed. 3 uur later werd ik wakker doordat mijn ogen branden van de pijn en net zo rood waren als die van Rob. Op naar de eyeclinic. Daar aangekomen onderzoek gedaan, kreeg ik een antibiotica in de vorm van druppels en geen pillen om dat het maar 1 oog was en de andere niet zo:S. Zelf dan maar de apotheek, daar aangekomen wat pillen en antibiotica gekocht. Wederom niets kunnen doen gezien ik totaal verblind was, dagtour met babera gecancelled. Die avond hebben we ons wederom laten verwennen in de Elephant met Barbera.

De dag erop konden we dan eindelijk wat leven in de brouwerij gaan brengen, we zijn met een groep backpackers van ons hotel (totaal 6en) naar de Pak Ou cave. Van te voren nog een stop gemaakt bij de whisky village waar ze werkelijk van alles in een flesje alcohol doen, van slangen tot schorpioenen tot berenklauwen noem het maar op. En dat alles in de geloofsovertuiging dat het energie geeft. Om bij de Pak Ou cave te komen moesten we met de boot. Zo gezegd zo gedaan, deze cave heeft 2 grotten. de eerste staat vol met buddha's die er al honderden jaren staan en de andere grot heeft een flinke klim naar de top waar je werkelijk in het donker de grot ingaat. Super leuke dagtrip gehad met de groep, leuk om weer nieuwe backpackers te hebben ontmoet.
Die avond zijn we in een restaurantje beland met een locale hip-hop show. We wisten niet wat we konden verwachten, maar het was super vet!

De dag erop hadden we met dezelfde tuk-tuk driver wederom een trip gepland dit keer naar de Keng Sui waterval. Daar aangekomen was het het paradijs op aarde. Het is een park met daarbij een afgeschermd gebied voor beschermde beren, eerder hadden ze daar ook een tijger, maar die is een jaar terug overleden. Het park heeft 1 hoofdwaterval en daarnaast nog allemaal kleine wateren waar je heerlijk kunt zwemmen. Niet normaal mooi, die middag onze olifanten curus geregeld voor de dag erop. Gezien we hadden besloten niet meer naar Luang Nam Ta te gaan gezien we door onze zieke bed-dagen tijd te kort kwamen voor een jungle trek. Die avond nog onze haren laten wassen (uur lang) met allemaal massages in de lokale salon. Geweldig en dat voor misschien 1 eurie. Daarna nog een massage gehad, terwijl rob werd gemasseerd door een blinde man. De beste massage tot nu toe!

De dag erop was het zover onze Mahout Training. We begonnen de 2-daagse trip met een dag kayaking. Toen we eenmaal in de bus zaten, zei onze gids al snel jullie gids is ziek geworden. Is het goed als jullie mee gaan white water kayaken? Wij zo erm nooit echt gekayakt maar ok. Na een uurtje te hebben gereden zaten we al snel in de kayak. Bij de eerste versnelling meteen omgeklapt waarbij ik mij aan de top van de kayak heb vastgeklampt en mijn benen erom heen had geslagen. Het moet er heel apart hebben uitgezien, maar het enige wat op dat moment in mijn hoofd opkwam was; altijd benen zo ver mogelijk omhoog houden gezien de stroming en de stenen kunnen zorgen voor een botbreuk :S. Daarna viel het erg mee en hadden we niet meer zulke versnellingen en afdalingen en was het genieten van het uitzicht. De lunch hadden we bij de plaatselijke bevolking waarbij ze soort van cavias in een doos hadden die ze die avond op de barbeque gingen gooien. Erg apart, gezien het kleine meisje nog heel leuk met die diertjes aan het spelen was.
Vlak na de lunch zei onze gids look over there! Daar waar hij naartoe wees was een hele grote groep kids aan het spelen in het water. Met als plan ze nat te maken met onze peddels, werden onze kayaks al snel in beslag genomen door lachende en gierende kinderen. Een uurtje met ze gespeeld en daarna zijn we weer vertrokken.
Voor ons was het een grote overwinning met onze conditie een dag kayak trip te hebben gedaan, dit hebben we gevierd met onze gidsen bij het eindpunt met een biertje. Waarbij mijn o-zo grappige gids nog een kip in de wc over de rand gooide terwijl ik binnen boven een gat zat te wiebelen om mijn behoefte te lozen. Prettige verassing laten we maar zeggen haha!

Daarna op naar het olifanten kamp, van te voren hadden we al aangegeven niet naar een kamp te willen waarbij de mahouts werkten met een stick met een ijzeren punt. Dit kamp ging totaal op een natuurlijke manier met de olifanten om; snachts naar de jungle in de ochtend haal je ze weer op en ze berijden de olifanten net als paarden. Met stemgebruik en benen. Daarnaast nemen de olifanten 3 keer per dag een verfrissende douche in de rivier. Daar aangekomen liepen we mee de heuvel af met de olifanten om te zien hoe ze die douche namen, erg grappig gezien de slurf vol de lucht in ging en het water door de lucht vloog. Boven aangekomen werd ons verteld het trappetje op te gaan en plaats te nemen achter de oren, we dachtenn watttt nu al!! daar zaten we op naar de jungle waar ze werden losgelaten om de nacht door te brengen. Erg apart en leuke ervaring. Je zit zo hoog, het afstappen ging wat minder soepel, de olifant houdt zijn been namelijk voor je in de lucht zodat je daarop kunt staan. Voor ons de eerste keer was dat niet het makkelijkste wat eindigde in 3 locals die mij en rob op de andere olifant opvingen (nee ik heb ze niet geplet).
Terug bij het kamp aangekomen, zijn we naar het dorpje gelopen waar we een douche hebben genomen. Voor Rob de eerste keer een douche met het bakje waarmee je ook de wc doorspoelt. Begin vond hij het maar niets maar achteraf was hij blij met de douche na al de viezigheid van het berijden van de olifant. Die avond wat spelletjes gespeeld met onze gids met wat bier en optijd naar bed. Onze gids vond onze ipod met box helemaal geweldig en dan vooral de 'gangster-liedjes' waarbij hij helemaal loos ging. Erg grappig
Gezien we met een tour operator hadden geboekt die niet zo heel veel tours doet ipv de commerciele. Dit had als gevolg dat wij de enige waren op het kamp en wij beiden onze eigen olifant hadden. Onze hutje had alleen een bed en geen deuren en ramen, gelukkig wel een klamboo. In de nacht leek het dan ook dat we in de natuur sliepen, alles leek erg dichtbij.

Wakker geworden badend in het zweet, stond ons ontbijt al klaar. Na het ontbijt kregen we een korte les hoe je de olifant dan werkelijk bereid. Er was nog een ander koppel dus Rob en ik hebben de olifant gedeeld. Ik zat achter de oren en samen gaven we de commando's vet apart dat zo'n groot dier naar zo'n klein mens luisterd. Af en toe wel een beetje eng door het gewiebel maar het ging prima. Daarna door naar de rivier waar we met de olifant een bad hebben genomen. Een van de olifanten was net een rodeo in het wat er wat erg grappig was. De ander was erg rustig en zo kon je vanaf zijn hoofd in het water springen etc.

Daarna terug naar ons hotel gebracht waarbij we afscheid moesten nemen van onze gids. Een super avontuur, dat mede door de gids zo leuk was.

Daar aangekomen een douche genomen en op naar de Phu Si (spreek uit Pussy haha) hill gegaan. Halverwege moesten we betalen om naar de top te gaan wat we niet hebben gedaan. In het kamp hadden we al zo'n mooi uitzicht dat we halverwege het al prima vonden. Die avond wat over de night market gelopen en wat souveniers gekocht. De dag erop moesten we weer vroeg op om ons avontuur in Vietnam te beginnen.

Alles bij elkaar hebben we onwijs genoten van Laos. We zijn blij dat we de keuze hebben gemaakt om alleen het noorden te zien, zodat we dit op ons gemak hebben kunnen doen zonder stress en blijven reizen. De bevolking van Laos is zo warm en de natuur is zoooooo mooi. Onwijs genoten. Onvergetelijk!

Ons volgende verhaal zal in de hoofdstad van Vietnam zijn. Waarschijnlijk voor ons een grote shock gezien de drukte en de chaos na een rustig en natuurlijk land als Laos te hebben verlaten.

Kus Leonie en Rob

• 01 Augustus 2010 - 02:50

Leonie Bourgondiën:

PS. Ik heb de foto's bij de andere verhalen in Cambodja geplaatst. Ik heb nog iets van 50 foto's over dat ik kan plaatsen dus ik zal een goede selectie gaan maken! xxx

• 01 Augustus 2010 - 10:20

Annemieke:

Schatjes! Ik zie dat jullie je weer prima vermaken. Echt gaaf joh met die olifanten! Hopelijk gaat het al wat beter met de oogjes? Geniet er nog maar lekker van, want voor dat je het weet is het alweer voorbij.. en zit je weer 24/7 achter de boeken, zoals ik voor mijn herkansingen.. ;) Liefs dikke kus!

• 01 Augustus 2010 - 11:49

Stephanie:

Hey Leo en Rob!

Klinkt superleuk allemaal! Echt tof, een olifant berijden! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ik verwacht een uitgebreid foto-verslag terug in Nederland!

Kus Steef

• 02 Augustus 2010 - 17:00

Marlies:

Schat, wat gaaf!!!! Heb je mijn mail al gehad? xxx

• 05 Augustus 2010 - 07:28

Truus:

Hallo Leonie,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuke dag van.Jullie maken nogal wat mee. Ik hoop dat het met de ogen weer helemaal goed gekomen is. Ik ben benieuwd naar je volgende verslag. Je kunt het leuk vertellen.
    Groetjes Truus en Kees

• 05 Augustus 2010 - 11:25

Chella:

Ha Leonietje! van harte he!!! hele fijne verjaardag gewenst, geniet ervan, waar zit je eigenlijk op het moment? Xussies Chella

• 05 Augustus 2010 - 21:13

Dany En Anja:

Van harte proficiat lieve Leonie, we wensen je een super verjaardag in het verre Azie. Je hebt vast al enorm genoten, en een verrassing van Rob gehad?! Tot gauw en nog een hele leuke tijd gewenst. Xxxxxx Dany en Anje