Vientianne & tuben als een echte backpacker! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Leonie Bourgondiën - WaarBenJij.nu Vientianne & tuben als een echte backpacker! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Leonie Bourgondiën - WaarBenJij.nu

Vientianne & tuben als een echte backpacker!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leonie

10 Juli 2010 | Laos, Vangviang

Vientianne

Aangekomen in Vientianne wachtte ons de rust zoals we die niet gewend waren. Al buiten op het vliegveld te staan zonder roepende tuk-tuk drivers gaf al een enorme rust. Met wat andere backpackers de bus naar het centrum van Vientianne genomen. Al gauw kwamen we erachter dat dit niet hetgene was dat we verwacht hadden. Aziatische landen hebben de hoofdsteden in het verleden met regelmaat veranderd, echter is Vientianne op dit moment de hoofdstad van Laos. Je zou denken dat er dan veel te zien is maar nee! Buiten dat er niet veel te zien was, was het niet zo goedkoop als dat de lonely planet aangaf. Hotels te duur (een slaapplek met 10 stapelbedden in1 kamer voor 10 euro per nacht, terwijl we eerder onze eigen kamer hadden voor 5 euro met douche airco etc.) en eten wat ook 3 keer zo duur was dan in Cambodja. Tijdens de lunch wat andere backpackers ontmoet die aangaven dat Vientianne aantrekkelijk is voor backpackers die naar Thailand willen of net uit Thailand komen gezien de grens met Thailand.
Die middag nog een busticket geboekt om de dag erop de ''hoofdstad'' achter ons te laten om naar Vang Vieng te gaan. Om toch nog wat te zien van Vientianne hebben we op zijn nederlands fietsen gehuurd en zijn we rond gaan fietsen, zo hebben we wat monumenten (een daarvan was Patuxai) bekeken en een enorme gouden stupa (Pha That Kuang) wat blijkt een van de belangrijkste beelden in Laos is. Na onze op zijn ''hollandse'' dagtour terug naar het hotel gegaan waar we wat hebben gegeten en de tassen weer in zijn gaan pakken om de dag erop te vertrekken. Achteraf gezien een zeer goede beslissing genomen!

Van Vieng

De rit naar Vang Vieng was prima te doen, wederom in een lekkere luxe spaanse bus. Aangekomen wat rondgelopen en onze ogen uitgekeken. Vang Vieng staat al bekend als touristische trekpleister voor backpackers maar dat het zo erg zou zijn hadden we niet verwacht. Het is zelfs zo erg dat de lokale markt verplaatst is door het aantal toeristen dat Vang Vieng bezoekt. In de lonely planet staat ook aangegeven dat het de ziel heeft verloren door de toeristen.
Gezien de cultuur is het niet normaal halfnaakt laat staan in je bikini over straat te lopen, backpackers hadden er in deze stad echter totaal geen problemen mee. In elk restaurant stond wel een tv met Family guy of the simpsons. Overal waren er lighoeken, wat het sfeertje al aangeeft relaxen en vooral geen gestress. Het was vrij rustig toen we aankwamen, al snel bleek dat het een feestplek is en de meeste reizigers er pas om 1 a 2 uur te zien zijn, waarna ze vervolgens gaan tuben.

Na wat met backpackers te hebben gepraat, besloten om het avontuur te laten beginnen. Tuben in de Nam Sang rivier. De tuk tuk met wat andere backpackers genomen en 10 minuten later kwamen we bij de start van de rit aan. Uitgestapt werden we verwelkomt door een hondertal beginnende dronken studenten, voor mijn gevoel tieners. Meteen werden we meegesleurd om ons lichaam te laten bespuiten met graffiti, alle ongein die je kunt bedenken zo liep ik rond met wat sterren op mijn rug en holland!

Tijd voor de alcohol dus; men verkoopt er geen glazen alleen emmertjes cocktails en sterke drank. De cocktails bestaan uit 75% sterke drank en 10%ijs en 15%cola etc.
Het tuben kun je voorstellen als een rivier met drijvende dronken studenten/tieners met om de 10 meter een bar met dan weer een moddervolleybal veld, dan weer een glijbaan en dan weer een enorme slinger die je ver weg in de rivier lanceert. Je zit op een band die je normaal kunt huren maar rob en ik hebben, advies van anderen, er gewoon 1 gepakt die aan de zijkant van de bar lag, dom kieken hard lachen zeggenwe dan maar;)! Je wordt de bar binnen gehaald, gezien de stroming, door een touw met een lege fles water aan het einde waarmee ze je naar binnen trekken.

Geweldige ervaring maar meer dan leuk genoeg ook voor 1 dag, terwijl amerikanen, ieren en engelsen er speciaal voor naar Laos komen om er 2 weken door te brengen. De terugreis was iets minder relaxt, ik ben rob verloren (ik weet niet hoe ieren zwemmen, maar hij was 200 meter verder op) en is uiteindelijk de rivier uitgesprongen, terwijl ik mij in een stroomversnelling vasthield wachtend op hem aan een enorme rots/steen in de rivier. Er werd ons van te voren al verteld ga eruit bij de 1e of de 2e brug want daarna zijn er geen barren meer. Die dus al gemist dus Rob uitgestapt en geindigd in de middle of knowwhere.

Gelukkig zat ik met 2 koppels en hielden ze mij rustig. Zitten meer dan genoeg bloedzuigers en andere ongedierten daar en het begon al donker te worden. Ze waarschuwden mij al dat het nog 40 minuten zou duren en als je die slinger misloopt (waarmee ze je binnen halen) ben je de pineut, gezien we de eerste stops al waren misgelopen.

Uiteindelijk zijn we na 45 minuten te hebben gedobberd en gevaar te hebben ontweken, zie laag water en versnelling en scherpe en hoge stenen, binnengehaald door wat kinderen die meteen je band proberen te tillen om er vervolgens mee vandoor te gaan, voor hun weer de 6$ borg die je er normaal voor betaald. Slimme kinderen;)! Geen idee welk hotel ik zat, rob had alles ik liep daar dan met 1 slipper, de andere had rob en was hij achteraf kwijtgeraakt, door de stand heen te zwiebelen in mijn bikini. Grappig, gezien mijn eerste reactie over de backpackers in bikinis in het dorpje toen ik aankwam.

Daar liep ik dan gelukkig liep 1 koppel met me mee om me naar het hotel te helpen. Daar aangekomen heb ik nog een half uur op rob gewacht die met een rood hoofd aangerend kwam, hij had 5 km moeten rennen door velden en weet ik veel wat omdat hij geen idee had waar hij zat en hij bij locals had aangeklopt en hem voor die rit 20 usd (!) wilden laten betalen. Gelukkig niets gebeurd. Desondanks een leuke, touristische, amerikaanse, alcoholische dag gehad. Die avond nog even de bar in geweest, maar ik weet niet of het aan mij ligt maar ik voelde me een bejaarde. Enorm veel jongeren uber dronken en ik zat daar met een emmertje alcohol terwijl iedereen uber loos ging. Overigens staat Vang Vieng ook bekend als de plaats waar de meeste ongelukken gebeuren, gemiddeld zo'n 6 doden. Eerder verhaal gehoord dat er een backpacker op de bar had staan dansen en het volgende moment was ze uitgegleden en op de grond beland, dood... Overigens toen we weggingen, kwamen wel later nog wat andere backpackers tegen die zeiden dat de dag dat wij vertrokken een meisje was overleden door dat zij van de glijbaan kwam en een andere backpacker net aan een liaan over de rivier zweefde en een botsing hebben gehad. Dat geeft al aan hoe het er aan toe gaat.

De dag erop besloten het tuben achter ons te laten en op ons gemak een scootertje te huren en naar de grotten te gaan. Al snel zaten we 25 km buiten Vang Vieng en genoten we onwijs van het uitzicht. De ene local wees ons naar links en de andere local wees ons naar rechts, nadat we zojuist de linker kant op waren gegaan:P. Uiteindelijk bij een kleinere cave uitgekomen en met wat zaklantaarns de cave in gegaan. De local zei nog ga maar gewoon naar beneden, we stonden voor wat stenen en hadden geen idee waar naar toe te gaan, en voor ik het wist lag ik er al op mijn knoepert. De local zag het gebeuren en besloot toen maar dat het misschien beter was als hij ons kwam helpen, eenmaal de grot in gekomen zagen we heel veel vleermuizen en was het enorm groot en lekker verfrissend na een verbrandende zwetenede scooterrit. Je kon nog de trap op naar een ander gedeelte maar ik durfde het niet aan gezien het totaal donker was zonder zaklantaarn en de local al weer terug was om op zijn kantoortje te letten (Terwijl er niets te doen was). De foto's zijn helaas mislukt vanwege het vocht dat er hangt. Na de cave nog wat met de local lopen praten en een wedstrijd gedaan met een katapult en wat steentjes. Waarbij we de grootste schik hadden.

De dag erop hebben we besloten om nog een dag de scooter te huren en naar de waterval te gaan. Dit hadden we als tip van wat andere backpackers, gelukkig want toen we het aan locals vroegen wisten ze niets van een waterval. Gelukkig wilde een medewerker van het hotel met ons mee, het was ook zijn dorpje waar de waterval was dus hij kon ons prima op weg helpen. Voor hem erg makkelijk alleen op de scooter onder weg maar voor ons wat minder. Halverwege hebben we onze scooter maar achter ons moeten laten gezien de modderige paden e.d. Onze guide liep zelfs met zijn scooter door een rivier heen, terwijl wij al moeite zat hadden om onszelf erdoorheen te loodsen. Aangekomen bij de waterval was het geploeter meer dan de moeite waard, daar stonden we dan met zn 3en voor een waterval heb ik jou daar. De guide sprong van steen naar steen en voor wij het wisten was hij aan de andere kant bijna bovenaan de waterval. Het zijn werkelijk waar net aapjes.
Hij moest al snel weer terug naar het hotel en wij zijn er nog even blijven hangen, hadden gehoopt wat langer maar ik ben te geliefd bij de muggen e.d. dus hield het er niet meer uit. Ze zweefden met honderden om mij heen.

Die avond niet meer zo heel veel gedaan wat gegeten en family guy bekeken.

De dag erop zijn we door gegaan naar Luang Prabang waar we het langste zijn gebleven en waar we afscheid van Laos hebbben genomen.

De eerste indrukken;rust, natuur, bergen, rivieren, trekkings here we come! Het plattere landschap van Cambodja achter ons gelaten, klaar voor het nieuwe avontuur in Laos!

Kus Leonie en Rob

  • 24 Juli 2010 - 18:36

    Danielle:

    haha, het was dus net Salou daar! ik zie rob al aan komen rennen toen hij zo lang kwijt was hahaha heeft ie zijn rimboe hoed met vliegennet nog gebruikt? :) haha Ik lag me kapot..
    Maarre, zijn dit twee verhalen van vandaag? Want de data kloppen niet en heb ze nog niet eerder gezien op de site.. Anyway, de groeten uit Haalderen! xxx

  • 25 Juli 2010 - 19:04

    Celien:

    Hee schat!
    Leuk om je avonturen weer te lezen! Wat een tube-verhaal! Wat een held is Rob haha!Ik ben benieuwd naar de fotos! Wat zijn je aankomende plannen? XXX

  • 27 Juli 2010 - 20:45

    Dany En Anja:

    Hartstikke leuk, lieve allebei, dat we weer fantastische verhalen kunnen lezen over jullie belevenissen! Het lijkt me geweldig om mee te maken. Alleen het "tuben" had aan mij voorbij mogen gaan, wat een eng gebeuren!
    Laat snel weer van je horen, we zijn benieuwd naar je verdere avonturen.
    Veel liefs en een dikke kus van Dany en Anja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 13 Mei 2009
Verslag gelezen: 2371
Totaal aantal bezoekers 26170

Voorgaande reizen:

25 Juni 2010 - 11 Augustus 2010

Leo and Rob into the jungle!

10 September 2009 - 08 Januari 2010

Study abroad, Cork!

01 Juli 2009 - 18 Augustus 2009

Leo@Indo way

Landen bezocht: